Ukoliko
se zagledaju bibliografije vezane za ličnosti koje su obeležile dadaističku pobunu
na samom izvoru, usred Prvog svetskog rata, jasno je da je Marsel Dišan do sada
"dobio" više stranica nego bilo ko drugi asociran sa pokretom.
Suštinska kolektivnost dade, iz koje je svaki umetnik delovao, i posvećenost podrivanju
individualnog stvaralaštva možda su deo razloga za ovo, ali svakako ne i jedini razlog za ovu nejednakost.
Kao što je dobro uočila Mardžori Perlof
sa univerziteta Stenford, na internet prezentaciji posvećenoj dadaizmu, Dada Website iz 1995. u poslednjem pasusu definicije pokreta se
kaže:
Prethodnik onoga
što će biti nazvano pokretom Dadaista, i naposletku njegov vodeći član, bio je Marsel
Dišan, koji je 1913. proizveo svoj prvi redimejd, Točak bicikla (danas izgubljen), koji se sastojao od točka montiranog
na sedište stolice.
-Webmuseum, 1995.
Marsel Dišan je dakle 1913, skoro tri godine
pre prvih sastanaka budućih Dadaista u Cirihu, već krenuo putem "antiumetnosti" (ovde treba imati na umu da se pojam redimejd kod Dišana pojavljuje tek 1915. - dakle skoro dve godine nakon Točka bicikla).
U ovom trenutku on već imao ime (futurističko-kubistički skandal Akta na stepeništu je, setimo se, bio već
za njim) ali njegova je borba protiv onoga što je smatrao ustajalom umetnošću već
počela. Ovi su njegovi sentimenti bili svakako uklopivi sa opštim avangardnim raspoloženjem
sa početka veka, marksistički kodiranim i usmerenim protiv dela "individualnog
genija" (kao nosioca buržoaske umetnosti) u korist akta kolektivnog stvaranja
i čak - kolektivne recepcije stvorenog, što je bergerovska "radikalna negacija
individualne kreativnosti kao kategorije".
Dada u Cirihu, delo okupljenih oko Kabarea Volter, bila je upravo na ovom frontu
najangažovanija - francuski dadaizam Fransisa Pikabije je već jedan dublji i manje
programski uobličen nihilizam.
No, i kod Bergera, kao i u pomenutom uvodu
u web prezentaciju, javlja se u neku ruku paradoksalan zaključak - Marsel Dišan
je preteča ali i vodeća individua jednog anti-individualističkog pokreta, isto kao
što je njegova (ne kolektivno delo, lično njegova) umetnost vrhunac umetničke pobune
protiv indidvidualne kreativnosti:
Kada Dišan potpisuje
predmete masovne proizvodnje (...) i šalje ih na umetničke izložbe, on negira kategoriju
individualne kreativnosti. Potpis se stavlja na proizvoljno odabran proizvod namenjen
masovnoj potrošnji, zato što je potrebno da se ruglu izvrgne svaki pokušaj individualizovane
kreativnosti (...) Dišanov redimejd nije umetničko delo već manifest.
-Shane Weller, Modernism and Nihilism, 2011.
Ovaj paradoks samo pojačava činjenica da
Dišan zaista nije imao nikakve inicijatorske veze sa ciriškim počecima dadaizma
- prema sopstvenoj tvrdnji on se sa terminom "Dada" prvi put sreo u delu
Tristana Care Prva celestijalna pustolovina
gospodina Protivpožarnog Aparata iz 1917. i tada još nije znao ni za samu reč
ni da je postojao takav pokret.
Do tog trenutka, Dišan je već uradio svoja najbitnija dela na polju redimejda (Točak bicikla, Sušilica za boce, Fontana)
kao i nekoliko studija za čuveno Veliko staklo,
a u istom intervjuu on tvrdi da dadaizam nije uticao na njegovo delo:
Bila je to paralela,
ako baš hoćete... To nije Dada, ali bilo je u istom duhu - to, međutim, nije bio
duh Ciriha.
Nakon što se, ohrabren prekookeanskim
uspehom preselio u Sjedinjene države 1915, Dišan je možda želeo da ovim ogradama utvrdi
svoju autentičnost, poričući veze koje se istoričarima umetnosti i teoretičarima
čine očigledne, pogotovo retroaktivno. Sa druge strane, ništa ne zvuči istinitije
od izjave da je njegovo delo bilo "u duhu Dade, ali ne i Ciriha" - prvenstveno
zbog toga što je Dišan mogući (kako tvrde neki autori) prototip njujorškog dadaiste
- ne zaboravimo, u Njujorku on nakon Armory Show izložbe više nije bio stranac.
Ali nije u ovoj spornoj atribuciji suština njegovog mimoilaženja sa Dadaistima iz
Ciriha. Njegovo delo utopljeno je u okultno, onostrano, njegovo razmišljanje opterećeno
uticajima alhemije i četvrtom dimenzijom (treba se samo setiti njegovih ideja o
infratankim ravnima postojanja, te njegovog
legendarnog i nikad završenog Velikog stakla);
sa druge strane, on je posvećen nauci, mašinama, šahu, a vrlo rano je ukorenio kod
sebe shvatanje da su estetska svojstva dela od male, nepresudne vrednosti.
Zasnovanom na ovakvim dualnostima (težnja
ka sintezi nepomirljivih elemenata je bliska i tradicionalnoj alhemijskoj misli
koja je na njega imala značajan uticaj), Dišanu normalno ne smeta naizgled neoboriva
kontradikcija u prirodi njegove veze sa dadaistima - isto tako, njemu je sasvim
održiv napad na individualnu kreativnost od strane kreativne individue. On jednostavno
nije video neophodnost u asimilaciji radi eliminisanja te kontradikcije, nije mu
bilo potrebno da bude samo jedan od članova grupe da bi napao individualnost autora.
Ovo možda sugeriše i drugačiji lični odnos prema rudimentarno levičarskim idejama
u temelju ciriške Dade kao i postojanu crtu Dišanovog samostalnog karaktera kao
umetnika koji "nikad nije imao potrebe za ohrabrenjem koje dolazi od pripadnosti
grupi" - on je prethodno već prekinuo veze sa svojim kubističkim prijateljima,
1912.
Takođe, može se uzeti u obzir i Dišanovo sagledavanje svog položaja usred smena
pravaca i epoha, i sopstvene ličnosti kao celine koja stalnim promenama odgovara
na te spoljne promene: "usred svake epohe shvatio bih u potpunosti jasno da
osvit nove epohe dolazi".
Mnogo važnije je, međutim, obratiti pažnju
na jednu nesumnjivo suštinsku stvar ovde: kao što će to biti i sa Vorholom kasnije,
Dišanov život je neraskidiv element njegovog dela - u nekim tačkama čak nije neispravno
reči da njegov život JESTE njegovo delo. Njegova najznačajnija dela praćena su njegovim
pisanjem koje menja ili razara prvobitno značenje, u svemu je prisutan ogoljen proces
razvoja, učenja, predomišljanja i čak nedoumice ili neodlučnosti; kao i njegov život
i delo mu je puno ambivalencije i tesno povezanih "nepomirljivih" elemenata
i težnji. Njegova lična interesovanja, identitet, njegova seksualnost - sve je jasno
vidljivim vezama neraskidivo povezano sa onim što se (uslovno) može smatrati njegovim
delom u najužem smislu - i jedno uvek pomaže interpretaciju drugog.
Drugim rečima, Dišan nije mogao da žrtvuje
svoju individualnost pokretu, jer mu je bila neophodna za rad. U pokušaju da odbrani
Fontanu (čuveni pisoar potpisan pesudonimom
- taj prvi je danas izgubljen ali postoje druge autorizovane verzije), pred komitetom
izložbe koji ju je odbio, on piše da nije bitno to što R. Mutt možda i nije napravio
Fontanu svojim rukama, on ju je odabrao. Ova izjava ne bi bila moguća bez
postojanja ideje o umetniku kao nosiocu individualnog genija. Redimejd je kao taktika
poricanja individualne kreativnosti zavisio
upravo od postojanja iste.
Neophodno je povući još jednu razliku - Dišanov
sukob sa umetnošću dolazi sa terena same umetnosti i njene teorije, te od njegovih
shvatanja njenih ciljeva, dok je želja Dadaista da sruše "buržoasku" i
"građansku" (sa ili bez navodnika) umetnost aktivistička u suštini, ispoljena
kroz agitatorske i provokatorske impulse, a sama Dada je za neke "više društveni
nego umetnički pokret" (u kritici je doživljavana i tako, bez obzira na činjenicu da njen ciriški manifest,
delo Huga Bala, počinje rečima: "Dada je nova tendencija u umetnosti").
I ovde se ta uočena razlika kreće da produbljuje
- jasno, dok je Dišanu ispočetka godilo da podeli medijsku pažnju sa dadaistima
u Njujorku, njegov raskid sa pariskom dadom i otvoreno odbijanje da učestvuje u
Carinom Dada Salonu jasno ocrtavaju liniju do koje je on bio spreman da bude povezan
sa pojmom dadaizma. Iako je sa Pikabijom i Hartlijem imao izvestan udeo u aktivnostima
kruga koji će tek retroaktivno biti nazvan "Njujorška Dada (New York
Dada)", Dišan nikad neće stvarati ni u jednom karakerističnom postupku pokreta
(prema Rihterovoj klasifikaciji): nije pisao kolaborativnu ni spontanu poeziju,
ni fonetsku-apstraktnu; nije radio kolaže niti fotomontaže, niti je pisao manifeste.
Nije čak ni posezao za nasumičnim/slučajnim u kreativnom postupku, bar ne na totalitarni
način svojstven dadaistima.
Čak je i na polju odnosa prema tradiciji
njegov stav drugačiji. Pored toga što nije hteo da uništi umetnost kao takvu, već
se samo borio protiv onoga što je zvao "retinalnom" umetnošću, što je
za njega bila preživela i nezadovoljavajuća ideja likovne umetnosti, Dišan je suštinski
bio suprotstavljen "tabula rasa" idealu koji su dadaisti gajili u odnosu
prema tradiciji i tradicionalnom. On nikada nije pokazao htenje da uništi svu tradiciju,
niti je, po svemu sudeći, verovao da je to uopšte moguće.
Kako je onda došlo do toga da Marsel Dišan
i njegovo delo budu stalno asocirani, a ponekad, opravdano ili ne, čak i izjednačavani
sa dadaizmom?
Sredinom devetnaestog veka, francuski slikar
Gistav Kurbe uputio je izazov dotašnjoj umetnosti, spajajući socijalističke težnje
sa likovnim izrazom koji je on video kao odgovarajući, sa namerom da umetnost uzme
iz ruku buržoazije, da ukine stanje stvari u kome je ona privilegija viših slojeva
građanstva i okrene je jednoj drugačijoj životnosti. Ovaj istorijski gest imaće,
donekle odložen ali i presudan značaj za tokove buduće avangardne umetnosti. Avangarda
je nesumnjivo socijalistički dah u svetskoj umetnosti (izuzev, čini se, u teorijskom
ogledalu modernističke misli Klementa Grinberga, koji nikako nije mogao da se pomiri sa socijalističkim viđenjem uloge umetnika i umetnosti u društvu)
- čak i sam naziv je skovao francuski utopijski socijalista Anri de Sen-Simon, dvadesetih
godina devetnaestog veka.
U svojoj seminalnoj knjizi Teorija avangarde
iz sedamdesetih godina dvadesetog veka, nemački teoretičar Peter Berger, koji piše
u vreme evropskog studentskog pokreta 1968, pripisuje nove "antiburžoaske"
tendencije u umetnosti pravcima i umetnicima koje smatra "istorijskom avangardom"
- pomenuti su Džon Hartfild i Marsel Dišan. Iako prema Bergeru avangarda svoj zadatak
ukidanja buržoaske zaostavštine, oličene u autonomiji umetnosti pred životom, nije
ispunila, taj je zadatak ostao zajednički i definišuć za umetnike i umetničke formacije
kojima se on bavio.
Dišan je u jednom intervjuu rekao:
Pre Kurbea, slikarstvo
je moglo da ima i druge funkcije, bilo je religiozno, filozofsko, moralističko
(...) naše doba je kompletno retinalno, izuzev Nadrealista, koji su donekle učinili
napor da iz toga istupe. I opet, nisu u tome dogurali veoma daleko!
Ovo "istupanje" o kome Dišan govori
moglo bi da ga svrsta uz Dadaiste, koji su zaista hteli da istupe iz poznate umetnosti
- ali sa sasvim drugačijim motivom. Dadaistički ikonoklazam bio je uperen protiv
dotadašnje umetnosti kao navodnog terora individualnog genija, estetike, i društva
u čijim su rukama ti i srodni kriterijumi. Istupanje o kome Dišan govori je istupanje
iz dotadašnjeg slikarstva, koje je i nakon
tog preokreta koji se odigrao u periodu između Kurbea i Sezana ostalo retinalno, obraćalo se isključivo oku i estetskom
osećaju - a ni jednom ni drugom Dišan nije puno verovao.
Ono čemu Dišan jeste verovao, dimenzija umetnosti
koja je nedostajala, pre je moglo da nađe svoj eho u nadrealističkim istraživanjima,
iako je očigledno i ovde Dišanova nova umetnost ostala bez svoje teritorije - što
nije smetalo da mu puno kasnije, nakon Drugog svetskog rata, zbog druženja sa nadrealističkim
izbeglicama bude "prišivena" i etiketa nadrealiste.
Naposletku, udružene uloge kritike i javne
percepcije Dišanove ličnosti i dela ne smeju se potceniti u izgradnji ove složene
situacije. Kao da je i sam to na nekom nivou osećao, Dišan je pionir osvešćenja
uloge posmatrača u umetnosti - i retroaktivnim pogledom nije teško otkriti da se
i na širem planu mesta njegove umetnosti u istoriografiji taj princip manifestovao
u svojoj punoj snazi. Dok je Hans Rihter tvrdio da je očigledno da "Sušilica za boce kaže umetnost je smeće"
a "Fontana kaže umetnost je trik",
Berger da je redimejd vrhunac poricanja
individualnosti umetnika, dotle još publika njujorškog Armory Showa u Dišanu vidi
destruktivnog evropskog neurotika, dostojnog i osporavanja, ali očigledno na tragu
nečeg sasvim novog.
Vredi se još jednom vratiti na pitanje redimejda kao kraja individualnog genija,
jer će se njime rasvetliti i uloga Dišanove umetnosti u opštijim tokovima.
Nije, posle svega, neispravno zaključiti
da je redimejd osporio originalnost dela
kao kategoriju, bez da ospori individualnost
umetnika. Koliko god takva izjava isprva zvučala besmisleno, u svetlu do sad predočenog
sasvim je održiva. Upravo tako se rodila mogućnost da se željena Dišanova umetnost
dovede na svet. U njegovom kasnom eseju naslovljenom Kreativni čin, napisanom pred zasedanje okruglog stola Američke umetničke
federacije (American
Federation of the Arts)
1957, na jednom mestu stoji sledeći citat:
T. S. Eliot u svom
eseju Tradicija i individualni talenat
piše: što je savršeniji umetnik, to su kompletnije u njemu odvojeni čovek koji pati
i um koji stvara; utoliko će savršenije um izvršiti digestiju i transmutaciju iskušenja
koja predstavlja materijal.
Marsel Dišan koji citira
Tomasa Sternsa Eliota? Ovde bi već i Klement Grinberg i Rozalind Kraus i Piter Berger
zajedno zastali zbunjeni. No, mesta zbunjenosti nema. Dišan je znao da je individualnost
umetnika jedini način da se prošlost i tradicija, zajedno sa novim dostignućima
kodiraju na novi način, i da tako interpretirani ostanu vredni dolazećem posmatraču.
To nije povratak na stari ideal umetnika-genija, već sasvim novo viđenje umetnika,
što je očigledno iz reči samog Dišana:
U finalnoj analizi:
umetnik može da urla sa svih krovova da je genij; ali moraće da sačeka presudu od
posmatrača kako bi njegove izjave dobile društvenu vrednost, i da ga naposletku
dolazeće generacije uvrste u istoriju umetnosti.
***
U samom zaključku, može
se reći da je, u dosadašnjoj istoriografiji moderne umetnosti, ličnost i delo Marsela
Dišana apsolutno nezaobilazna i definišuća tačka svakog ozbiljnog istraživanja.
Bez poznavanja preokreta koji je on doneo teško bi bilo razumeti savremenu umetnost
uopšte. Što se tiče njegovog odnosa sa dadaizmom, u Cirihu i uopšte, sve je evidentnija
potreba za revidiranjem načina na koji je taj odnos tretiran u istoriji umetnosti.
Imajući u vidu da su istorijske/društvene okolnosti i teorijski trendovi koji su
obeležili doba ranih interpretacija ove veze, nesumnjivo imali velikog udela i u
samim tim interpretacijama, i da taj udeo na nekim mestima nije poštedeo suštinu
Dišanove misli i umetničke prakse, neophodno je ponovo promisliti u kolikoj je meri
dadaizam suštinski bio potreban Marselu Dišanu i u kojim trenucima njegovog umetničkog
razvoja, i obrnuto - u kojoj su meri pred licem dolazećih naraštaja Dada i njeni
istoriografi imali potrebu za imenom i aurom ovog umetnika.
Literatura:
·
Blackwell Anthologies
in Art History: Post-impressionisam to World War III, Blackwell Publishing
2004.
·
Bürger, Peter, Theory of the Avant-Garde, University of Minnesota Press, 1984.
·
Cabanne, Pierre, Dialogues with Marcel Duchamp, New York: Viking, 1971.
·
Hopkins, David, Dada and Surrealism, a Very Short
Introduction,
Oxford University Press 2004.
·
Pearloff, Marjorie, Dada Without Duchamp/Duchamp Without Dada: Avant-Garde Tredition and
Individual Talent, Stanford
Humanities Review, 7.1 (1999), preuzeto sa vebsajta autorke http://wings.buffalo.edu/epc/authors/perloff
·
Rubin, William S, Dada
and Surrealist Art, New York: H. N. Abrams 1968.
·
Salt Seller: The
Essential Writings of Marcel Duchamp (Marchand du Sel), ed. Michel
Sanouillet and Elmer Peterson, London: Thames and Hudson, 1975.
·
Seigel, Jerrold, The Private
Worlds of Marcel Duchamp: Desire, Liberation, and the Self in Modern Culture, Berkeley:
University of California Press 1995.
·
Weller, Shane, Modernism and Nihilism, Palgrave Macmillan 2011.
NAPOMENA: Ovaj tekst je namenjen čitanju na blogu. Pun tekst, sa u potpunosti ispoštovanim naučnim aparatom (fusnote, etc.), možete naći ovde.
hvala. (y)
ReplyDeletehvala na pažnji :)
Delete